čtvrtek 30. června 2016

Erasmus - celkové shrnutí (30. 6. 2016)

Krásný den!

Jak už víte z minulých článků, můj erasmus finišoval a já už se hlásím z ČR. Ale věřte mi, že bych se do Bulharska ihned vrátila, stýská se mi :(.
Mnoho lidí mi psalo na mail, zda bych tu popsala, jak se dostat na erasmus do zahraničí a co erasmus všechno obnáší. Ráda poradím, dokud mám vše ještě v živé paměti :). O přihlášce na erasmus a věcech, co se musí řešit před odjezdem na erasmus, jsem už psala dříve a to tady.
Během pobytu prakticky nemusíte řešit žádné dokumenty ani papírování, maximálně pokud byste chtěli změnit některé předměty v learning agreementu, al s tím vám poté poradí v international office na konkrétní škole. Poté se všechno papírování řeší až během zkoušek nebo po zkouškách (a věřte, že v Bulharsku je to dost komplikované).
Záleží, zda Vaše hostitelská škola má záznamy o studentech v elektronické podobě nebo v papírové - já jsem zvyklá, že mám v ČR vše v elektronické podobě, ale v Bulharsku je vše v papírové formě. Tudíž ke každé zkoušce jsem potřebovala nejen studentskou knížku (index), ale také zvláštní papír, že jsem konkrétní zkoušku absolvovala, kdy a s jakým výsledkem. Byla to pro mě docela práce navíc, protože oběhávání učitelů během zkouškového není nic jednoduchého, ale vše se naštěstí zvládlo.
Když máte všechny zkoušky hotové a chystáte se na odjezd do ČR, hostitelská škola by vám měla vystavit Transcript of Records a Certify of Stay (díky tomuto papíru vám bude vypočteno stipendium). Pokud vše splníte, můžete vyrazit do Čech. Na vaší domácí univerzitě poté odevzdáte potřebné dokumenty hned po vašem příjezdu a tím to všechno končí, popř. se ještě nějaké nesrovnalosti řeší individuálně.
Pokud byste náhodou nesplnili nějaké předměty a byl vám odebrán nárok na část stipendia, vše se řeší s vaším erasmus koordinátorem v ČR.
Věřím, že hodně lidí přemýšlí o erasmu nebo jiné stáži v zahraničí, ale bojí se nebo váhá. Lidičky, jeďte! Pokud máte v ČR nějaké závazky, vše se dá domluvit a vyřešit. Nejčastější důvody studentů, proč nejet jsou:

  • práce/brigáda
  • partner
  • strach z toho, že se v cizí zemi nedomluvíte
  • stesk po kamarádech a rodině
  • moc papírování a vyřizování
  • strach ze samoty v zahraničí

Ale vše se dá domluvit a vyřešit! Pokud máte práci, zkuste se domluvit s šéfem. S rodinou a partnerem můžete skypovat odkudkoli. Ze samoty a neschopnosti se domluvit vůbec strach nemějte, rychle se seznámíte s lidma z celého světa a zažijete spolu mnoho zážitků, to mi věřte :). Papírování s tím trošku být musí, ale není to nic co by se nedalo zvládnout. A za ty zkušenosti to stojí!!!
Naopak si vylepšíte cizí jazyky, poznáte nové lidi, procestujete další kus světa, osamostatníte se, uvidíte, jak probíhá výuka v zahraničí, uvědomíte si, na čem vám opravdu záleží a hlavně budete mít mnoho zážitků, na které budete vzpomínat dlouho!
Já erasmus rozhodně doporučuji! Byly to pro mě naprosto úžasné 4,5 měsíce na které jen tak nezapomenu. Školu jsem měla prakticky jen nebo 3× do týdne (podle toho, zda byl sudý nebo lichý týden) a zbytek volného času jsem trávila s erasmáky nebo cestováním. Díky tomu, že jsem byla v Plovdivu, který je ve "středu" Bulharska, měla jsem fajn vlakové a autobusové spojení prakticky do všech větších měst a i do okolních zemí.
A víte co je na mém erasmu nejlepší? Procestovala jsem toho docela dost a vše i s nájmem za byt jsem si zaplatila ze stipendia od EU! :) Takže prakticky jsem si koupila jen nějaké suvenýry za mé peníze, jinak jsem si vše zaplatila ze stipendia. Ale to hlavně díky tomu, že v Bulharsku je docela levno - vím, že moje kamarádka byla na erasmu v Anglii a z peněz si zaplatila kolej a stipendium bylo pryč.


Pokud máte jakékoli jiné dotazy, neváhejte se na mě obrátit, pokud to bude v mých silách, ráda poradím (mail martina.pecinova@gmail.com)

Mějte se fajn a užívejte prázdnin! :)
M. 


1 komentář:

  1. To ej super, že se ti to tak líbilo. Neznám moc lidí, kteří by si vybrali pro Erasmus Bulharsko a jsem ráda, že jsem tě našla a mohla si o tom tady číst, protože Bulharsko miluju. :) Akorát teda jak tak koukám, co sis vezla domů - kde sakra máš čibrici!! :D To je nej koření a my ho vždy vozíme z Bulharska pytel. :D

    Days of Daysy

    OdpovědětVymazat